Mikro-overskud for solbrillebrand med Magasin og storinvestor i ryggen
Fortiden har - på et økonomisk plan - været grum for solbrillebrandet Messy Weekend.
Siden stiftelsen i 2017 har stifterne Marc Østerskov og Mads Koch Petersen tabt et tocifret millionbeløb.
Samtidig er selskabets eksistens løbende holdt i live af millioninvesteringer fra blandt andre Magasin du Nord og Løvens Hule-investor Christian Arnstedt gennem hans selskab Blazar Capital.
Messy Weekend
- Messy Weekend er et dansk solbrillebrand.
- Selskabet blev stiftet i 2017 af Marc Østerskov og Mads Koch Petersen.
- De har i dag begge titel af co-CEO.
- Medejere af selskabet er også Magasin du Nord samt Blazar Capital, som Løvens Hule-investor Christian Arnstedt er en del af.
Kilde: Messy Weekend
I det seneste regnskab er kurven imidlertid vendt for de to stiftere, der i dag begge har titel af co-CEO's i Messy Weekend.
Omend overskuddet er mikroskopisk - blot cirka 50.000 kr. - kalder Marc Østerskov det "en stor præstation", da 2022 bød på et underskud på 3,4 mio. kr.
- Vores 2023-årsregnskab viser vores første positive resultat nogensinde. Det viser, at vores nye strategi virker og reflekterer ligeledes det hårde arbejde og dedikation fra hele vores team. Jeg er meget tilfreds, konstaterer Marc Østerskov over for RetailNews.
Også for hans forretningspartner, Mads Koch Petersen, "betyder overskuddet meget".
- Resultatet er en vigtig milestone for os. Vi har i mange år levet “på andres nåde,” og har skullet overbevise vores investorer - og os selv - om, at vi kunne tjene penge på forretningen. Nu har vi bevist, at vores strategi om at investere i at bygge brandet op internationalt, som kostede mange penge, har virket, supplerer han Marc Østerskov.
Investeringsstrategi
Magasin du Nords investering i Messy Weekend skete som et led i en ny investeringsstrategi.
Det fortalte direktør Peter Fabricius i forbindelse med netop opkøbet af Messy Weekend-andele i starten af 2023.
- Investeringsstrategien skal ses som et nyt og ambitiøst skridt i en retning, der giver god kommerciel mening for vores forretning og selvfølgelig også for et brand som MessyWeekend.
- Vi har længe haft et godt øje til dem og deres brand, og gennem et partnerskab, som det vi nu har indgået, kan vi være med til at skabe en endnu større forretning for dem og for os, sagde Magasin-direktøren dengang.
I dag ejer Magasin du Nord mellem 10 og 15 procent af selskabet, mens Marc Østerskov ejer mellem 15 og 19,99 procent. Mads Koch Petersen ejer mellem fem og 9,99 procent.
De sidste ejerandele af fordelt mellem Blazar Capital og JMI Gruppen A/S - sidstnævnte er ejet af ejendomsmægler Jan Milvertz.
Læs i øvrigt mere om en anden af Blazar Capitals store investeringer - urfirmaet Nordgreen ApS - der har levet en noget turbulent tid i de seneste måneder.